Fraude is gedrag
van mensen

Particulier onderzoeker Henk van Opstal werkt samen met andere disciplines

Henk van Opstal (60) heeft bij zijn ontwikkeling als ondernemer maximaal gebruik gemaakt van zijn netwerk bij NN en andere organisaties in de verzekeringswereld.

“Bij NN heb ik samengewerkt met het Verbond van Verzekeraars, politie, justitie en andere bedrijven en heb ik meegewerkt aan wetenschappelijke onderzoeken om fraude als maatschappelijk probleem aan te pakken. Ik kan iedereen aanraden om zijn of haar NN-netwerk goed te gebruiken. Iedereen die ik ken, opereert op een uitstekend niveau en is nog steeds in te zetten”, aldus Henk.


Wat waren je eerste stappen als ondernemer?

“Toen ik bij NN vertrok heb ik me direct ingeschreven bij de KvK. En ik heb mijn vergunning als particulier onderzoeker aangevraagd. Bij het Ministerie van Justitie en ook bij de Korpschef van de Politie moest ik aantonen dat ik voldoe aan de eisen om particulier recherchewerk te verrichten. Ik ben dus, zoals vaak populair wordt aangeduid, een privédetective. Vervolgens ben ik begonnen om onder de naam VO-Consultancy mijn diensten aan te bieden. Die bestaan uit onderzoek bij onregelmatigheden, maar ook preventie, zoals screenen van sollicitanten.”


Hoe kwam je aan je klanten?

“Het grote verschil met werken bij NN is natuurlijk dat ik zelf op pad moet om klanten te krijgen. Ik merkte dat grote organisaties niet graag in zee gaan met eenpitters. Daarom ben ik op zoek gegaan naar oud-collega’s die inmiddels ook als zelfstandige actief zijn op het terrein van risico- en fraudebestrijding, maar net even andere diensten aanbieden dan ik. Door samen te werken, kunnen we klanten veel meer bieden. Als ik bij een klant zit, hoef ik nooit nee te verkopen. Want ik weet dat ik iemand anders in kan schakelen voor klantvragen die ik niet zelf kan beantwoorden. En ik heb me gerealiseerd dat verkopen ook een vak is en heb daarom ook voormalig accountmanagers, onder andere van NN, binnen het collectief gehaald. Dit collectief hebben we een naam gegeven: Nederlands Instituut voor Fraude en Integriteit Beheersing (NIFIB).”


Op welke klanten richt het collectief zich?

“ZZP-ers en MKB-ers hebben weinig tijd en een beperkt budget. Ze hebben geen kennis van risicobeheersing en moeten aan allerlei regels voldoen. Bijvoorbeeld: vanaf 25 mei dit jaar geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Veel ondernemers hadden (en hebben) geen idee wat ze moeten doen om aan die privacywet te voldoen. Net zoals trouwens stichtingen en verenigingen. Wij hebben programma’s ontwikkeld waarin we onze kennis en kunde delen met al deze organisaties. Het leuke is dat onze AVG-aanpak ook de aandacht blijkt te trekken van grotere organisaties, die ook belangstelling hebben voor onze producten.”


In welke vorm leveren jullie je diensten?

“Veel van ons werk doen we natuurlijk ter plekke bij de klant. Maar we bieden ook andere vormen aan. Klanten kunnen bij ons terecht voor webinars, over de AVG, maar ook over reputatiemanagement of omgang met social media. Op hun eigen locatie kunnen ze in korte tijd hun kennis vergroten én vragen stellen, al dan niet met meer personen tegelijk. En tegen een betaalbare prijs voor de kleinere ondernemers en organisaties. Het steeds weer ontwikkelen van nieuwe diensten is ontzettend leuk om te doen en zorgt ervoor dat ik nog steeds iedere dag fluitend bezig ben.”

Jacqueline Alders


Meer informatie: www.nifibwebinar.nl.


Henk van Opstal:

“Ik ben dus, zoals vaak populair wordt aangeduid, een privédetective.”