Jarco Diephout: “Iedere dag een stapje beter voor klant en medewerker”

Jarco Diephout (47) stapte na 20 jaar werken bij Nationale-Nederlanden over naar het UWV. Ook daar kan hij zijn kennis van en ervaring met administratieve processen inzetten.

Wat doe je bij het UWV? “Sinds februari 2019 ben ik binnen het UWV werkzaam binnen de divisie Uitkeren als districtsmanager voor het district Midden & Oost Brabant en sinds december 2019 ook voor het district West Brabant & Zeeland. Met mijn teams ben ik verantwoordelijk voor het tijdig en correct uitkeren van de werknemersverzekeringen.” Wat zijn de overeenkomsten tussen je werk bij NN en bij het UWV? “De verantwoordelijkheid voor een goed lopend operationeel proces met blije medewerkers en tevreden klanten. En iedere dag proberen voor klant en medewerker het een stapje beter te doen.” Wat zijn de verschillen tussen je werk bij NN en bij het UWV? “Het grootste verschil voor mij is het verschil in klanten. Bij NN zijn dat klanten die gekozen hebben voor NN. Bij UWV zijn het klanten die vanwege bijzondere omstandigheden bij ons terecht komen. En juist het sociale karakter van het UWV is wat mij in deze organisatie enorm aantrekt. Een ander verschil is de directe relatie met de politiek. Neem bijvoorbeeld de huidige crisis waarin we zitten. De effecten van de besluiten in het kabinet hebben direct effect op de teams in de uitvoering. Dat is echt een heel interessant proces in een tijd die op z´n minst bijzonder te noemen is.” Wat zouden beiden organisaties van elkaar kunnen leren? “UWV zou van NN de meer zakelijke kant van de organisatie kunnen leren. Wat meer elkaar aanspreken op de ‘harde getallen’. NN zou van UWV nog meer kunnen leren wat de meerwaarde voor de klant is wanneer je over de grenzen van de divisies heen kijkt. Handelen en leren vanuit ‘de reis’ die de klant binnen je bedrijf meemaakt.”

image

Jarco Diephout begon in 1998 als Acceptant Levensverzekering bij NN nadat hij o.a. een carrière als glazenwasser achter zich had. Eind 2002 startte hij in zijn eerste leidinggevende positie om 10 jaar later als Senior Manager bij NN Services te starten waarin hij verantwoordelijk was voor onder andere de operationele teams en het Coördinatiecentrum. Hij heeft ook de eerste outsourcing naar Infosys begeleid. In zijn vrije tijd besteedt Jarco veel tijd aan en met zijn gezin en stapt hij regelmatig op de motor om van het mooie Nederlandse landschap te genieten.

Hoe is het om bij een organisatie te werken die regelmatig in het nieuws is? “Dat ligt natuurlijk op welke manier we in het nieuws zijn. Er is een periode geweest waar dat niet altijd positief was. Dat was best lastig en dan voel je toch dat je je gaat verdedigen wanneer je op feestjes bent. De laatste tijd, vooral met de NOW, de tegemoetkoming in de loonkosten, krijgen we veel lof over de manier en de snelheid van onze dienstverlening. Dat is erg fijn en doet alle medewerkers die daar mee bezig zijn erg goed, én ik blijf hoop houden dat voor onze reguliere dienstverlening die waardering en lof er ook komt. Want dat verdienen de medewerkers van UWV!” Welke invloed heeft corona op je werk gehad? “Laat ik voorop stellen dat deze periode van corona vooral in het teken van gezondheid staat. Of het om mijn privé-omgeving gaat of zakelijk, gezondheid staat voorop. Inhoudelijk was en is het een interessante periode omdat het aantal nieuwe WW-aanvragen verviervoudigde. We hebben in Eindhoven teams ingericht die de NOW-regeling uitvoeren voor het hele land. Dat was flink aanpoten voor iedereen. Hierdoor was ik veel op kantoor aanwezig. Thuiswerken stond nog in de kinderschoenen binnen onze divisie, dus corona heeft daar een enorme versnelling in gebracht met veel positieve effecten.” (Jacqueline Alders)