De bijzondere geschiedenis van het RVS-logo

Pompenburgsingel te Rotterdam, 1913

Affiche rond 1970

Levend logo en de RVS-trui

De RVS werd in 1838 opgericht in Rotterdam als Begrafenisfonds ‘Tot aller welzijn’. In 1863 breidde het fonds uit met levensverzekeringen en opende bijkantoren in het hele land. In 1895 werd het fonds omgezet in de Rotterdamsche Verzekering-Sociëteiten N.V. (RVS). Het eerste logo van de RVS, een weduwe met kind en een dame die met een beschermend schild het dreigende onheil tracht af te wenden, dateert uit 1897. Ingegeven door expansie van de RVS en de nieuwe eeuw ontstond in 1905 het idee om een moderner logo te laten ontwerpen.

Kunstenaar Tjeerd Bottema werd rond 1905 gevraagd voor dit nieuwe logo. Hij maakte vier ontwerpen die in krantenadvertenties werden getest. Uiteindelijk werd gekozen voor het bejaarde echtpaar met paraplu en hondje. De opdracht is niet meer te achterhalen, maar RVS wilde met het logo zeker vertrouwen uitstralen. In een eigentijdse invulling van oude symboliek wijst de man zijn vrouw met de wandelstok het pad van een zorgeloze oude dag (een levensverzekering van RVS). De vrouw symboliseert met haar paraplu bescherming en veiligheid en het hondje staat voor trouw en waakzaamheid. Bottema ontving voor elk ontwerp vijf gulden, pas na een aantal jaren werd het auteursrecht afgekocht door RVS. Uitingen Het logo werd gebruikt voor advertenties en muurreclames. De emaillen RVS-borden waren niet meer uit het straatbeeld weg te denken en ook op de eigen kantoren en gebouwen was het logo te zien. In 1908 werd het voor het eerst op een polis afgebeeld en gebruikt op alle drukwerk en reclamemateriaal van de RVS. Het beeldmerk leende zich heel goed voor verschillende toepassingen en vormen. Zo was er ook een levend logo, vaak medewerkers die zich kleedden als het echtpaar. Onveranderd In al die jaren is het logo van Bottema bijna onveranderd gebleven. Weliswaar onderging het enkele kleine wijzigingen; de paraplu verloor haar franje, de dame werd slanker en de hoed en de schoenen van de heer werden moderner. En de kleur wijzigde van zwart naar blauw. Na honderd jaar had het nog niets van haar authenticiteit en herkenbaarheid verloren. Toch werd in 2006 een ingrijpende wijziging toegepast; het echtpaar draaide zich om waardoor hun silhouet niet meer met de rug naar de kijker stond. In 2011 kwam er een einde aan een van de oudste en bekendste logo’s van Nederland doordat de RVS in zijn geheel opging in Nationale-Nederlanden. (Ingrid Elferink, history@nn-group.com)