Contact met klanten moest mijn dag vullen

Rinze Mienstra van NN Services naar buschauffeur

Rinze Mienstra (60) werkte bij Victoria-Vesta, RVS en NN in zowel de buiten- als de binnendienst. En hij was 4,5 jaar als buschauffeur actief in Arnhem – Nijmegen en omstreken.

Hoe kwam je bij Victoria-Vesta terecht? “Ik was in mijn jonge jaren fervent korfballer en iemand uit die wereld introduceerde me in 1986 bij Victoria-Vesta. Daar kon ik aan de slag als buitendienstadviseur. In 2000 heb ik de overstap gemaakt naar de binnendienst en werd Teamleider Klantenservice. Veel oud-collega’s zullen dit herkennen: de buitendienst liep vaak te mopperen op de binnendienst en andersom was de binnendienst er van overtuigd dat vooral buiten de fouten werden gemaakt. Ik kon met mijn kennis en ervaring van beide kanten helpen die kloof te overbruggen. Na een korte periode als Manager Operations Leven Mutaties en Processupport bij NN Services heb ik in 2013 NN verlaten. Na een reorganisatie werd mijn functie verplaatst naar Rotterdam en dat vond ik te ver weg.” Vanwaar de overstap naar de bus? “Na mijn vertrek bij NN, heb ik bij o.a. KPN en ABN AMRO gewerkt als interimmanager. Interessant om te doen, maar je bouwt in zo’n korte tijd toch weinig op. In mijn militaire diensttijd had ik mijn grootrijbewijs gehaald, het rijbewijs C. Je kreeg daar toen automatisch het rijbewijs D bij, wat betekende dat je ook op een bus mocht rijden, ook al had je geen minuut het stuur van een bus in je handen gehad. Tussen twee interim klussen ben ik bus rijlessen gaan nemen en mijn instructeur was heel positief. Zijn aanbeveling was: ‘Hier moet je mee doorgaan.’”

Rinze Mienstra: “Behalve op de lijndiensten werd ik ook ingezet op vervoer bij evenementen.”

En toen ging je de weg op? “Ik ben gaan werken bij Breng, openbaar vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. Drie jaar heb ik streekvervoer gedaan, met uitgebreide routes door de Betuwe, langs de IJssel en over de Rijn richting Zevenaar. Mijn grote wens was om ook op de trolleybussen te gaan rijden. Arnhem maakt daar, als enige gemeente in Nederland, gebruik van voor het stadsvervoer. Na een aanvullende opleiding kon ik met deze 18 meter lange gevaartes door de soms smalle straten van Arnhem rijden.” Wat komt er bij kijken? “Voordat ik zelfstandig op pad mocht, moest ik 28 routes uit mijn hoofd leren. De bus besturen en het verkeer in de gaten houden, was natuurlijk belangrijk. Maar ik verkocht ook vervoersbewijzen en gaf informatie aan de passagiers. Zeker in het begin kreeg ik veel te verwerken, maar het contact met de passagiers vond ik het leukst. Behalve op de lijndiensten werd ik ook ingezet op vervoer bij evenementen: de Nijmeegse Vierdaagse, wedstrijden van Vitesse, concerten in het Gelredome, dat waren echt de krenten in de pap. Het kon tijdens de ritten soms hectisch zijn, maar aan het einde van mijn dienst was dat allemaal voorbij. Dat was toch anders dan toen ik nog manager was en de dag begon met een volle mailbox die ’s avonds nog niet leeg was.”

image

Rinze Mienstra

Rinze Mienstra ging na één jaar Pabo in militaire dienst, waarna hij bijtekende als kort-verband vrijwilliger en vijf jaar bij de marechaussee werkte. Hij begon in 1986 te werken bij Victoria-Vesta als buitendienstadviseur, in 2000 werd hij Teamleider Klantenservice en in 2011 Manager Operations Leven Mutaties. Hij was ook lid van de OR. In 2013 verliet hij NN en na een aantal interim-klussen ging hij aan de slag als buschauffeur bij Breng. Sinds 1 september 2019 is hij met pensioen. Hij woont met zijn vrouw Ria in Apeldoorn, hun dochter Nienke (30) is het huis uit.

Wat bepaalde je keuze voor pensioen? “Door de corona-maatregelen veranderde er veel. De passagiers moesten achterin instappen en zich aan allerlei regels houden. Dat verminderde het contact en ik moest als politieagent gaan optreden om de regels te handhaven. En het evenementenvervoer was helemaal stilgevallen. Uit de informatie die het ING Pensioenfonds mij stuurde na het verminderen van het aantal pensioenregelingen, bleek dat ik nu ook eerder dan met 60 jaar met pensioen kon. En ook financieel zodanig dat ik er niet op achteruit ging. Het is geweldig dat dit kon en door AZL is mijn aanvraag snel en op een goede manier geregeld.” Hoe vul je nu je tijd? “Reizen en musea bezoeken kan even niet, maar we ontdekken al wandelend de prachtige omgeving van Apeldoorn. Ik vermaak me met modelbouw en als het weer kan, ga ik gitaarlessen nemen. Wie weet, neem ik ooit nog eens een CD op!” (Jacqueline Alders)