Welke invloed hebben de coronamaatregelen op je activiteiten gehad?

De redactie vroeg de ondernemers die voor het ledenmagazine waren geïnterviewd hoe het met ze is gegaan de afgelopen anderhalf jaar. Hier reacties van degenen die reageerden.

Opdracht voor NN gedaan

Als particulier onderzoeker en kleine zelfstandige is Henk van Opstal optimistisch: “Met mij gaat het, ook in coronatijd, goed. Ik heb in deze periode zelfs, vanuit huis, vier maanden een opdracht mogen vervullen voor het ons welbekende NN”, aldus Henk.

Makelaardij verkocht

Ton te Riele begon een makelaarskantoor. “Het is de afgelopen anderhalf jaar meer dan goed met mij en mijn bedrijf gegaan. Corona heeft de woningmarkt een enorme duw gegeven waardoor het mogelijk is geworden om een punt te zetten achter ons werkzame leven. Het makelaarskantoor heb ik verkocht en nu leven we van ons passieve inkomen, de verhuur van appartementen in Rotterdam. We verdelen onze tijd tussen onze woningen in Rotterdam en op Gran Canaria”, aldus Ton.

Minder bezwaar- en beroepszaken

Ondanks dat Ria Huisman minder bezwaar- en beroepszaken kreeg als juridisch adviseur voor haar bureau, laat ze weten dat “het na het plaatsen van het artikel met mij en mijn bedrijf goed is gegaan. Alleen door de achterstand in de UWV-keuringen (40.000) zijn er minder bezwaar- en beroepszaken geweest. Maar die gaan nog komen in 2022 vanwege Covid-19. Wel steeg het aantal zaken vanuit de Participatiewet en over Grafrechten, waarbij graven waren schoongemaakt en planten werden vernield.”

Veel wijnverkoop

Jarenlang bood Jeroen Peters via onder meer De Wijnzaak de leden wijnen aan. “Ons bedrijf heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt, zowel De Wijnzaak als BedrukteFles. Het effect van corona is voor De Wijnzaak groot geweest, in positieve zin: veel wijnverkoop door gesloten horeca maar vooral ook het maken van cadeaupakketten voor thuiswerkers heeft een enorme vlucht genomen. Veel bedrijven belonen het werken op afstand met leuke attenties. BedrukteFles heeft in 2020 wel een dip gehad door het wegvallen van evenementen en bijvoorbeeld het uitstellen van een te vieren jubileum, maar dat normaliseert gelukkig in 2021”, aldus Jeroen.

Noordwijk Marketing gaat crescendo

Als marketeer en bestuurder voor Noordwijk Marketing verzint ondernemer Hans van Buiten graag nieuwe dingen. Corona? Dat heeft hem nergens van weerhouden. “Alle bedrijvigheid is ondanks Corona gewoon doorgegaan. Helaas hadden wij met De Band geen optredens en waren dus niet in staat om geld op te halen voor goede doelen, wel staan er weer twee optredens in het verschiet, gelukkig maar. Als voorzitter van de projectgroep “Gezonde en Energieke Regio” zijn we verder aan de slag gegaan om op basis van de’ groene cirkel methodiek’ van Heineken, projecten uit te voeren. Samen met de gemeenten uit de Duin en Bollenstreek, de ondernemersverenigingen, Noordwijk Marketing en het maatschappelijk veld hebben wij veel kunnen bereiken. Zoals dat Noordwijk dit jaar de trotse bezitter wordt van de Europese erkenning als heilzame badplaats en dat er een volledig uitgewerkt conceptplan klaar ligt voor een wandelfestijn. Verder heeft de projectgroep samen met de provincie Zuid-Holland een gezond en biologisch voedingsprogramma opgezet, www.detuinvanholland.nl”, aldus Hans.