Duurzame inzetbaarheid

Samen met zo’n 400 medewerkers ontzorgt Fred Toussaint bedrijven

Na 29 jaar bij NN is Fred Toussaint (51) nu directeur van HCS Services, een volle dochter van NN.

Wie zijn de klanten van HCS Services? “Onze klanten zijn bedrijven die via verschillende wegen bij ons komen. Via NN, het intermediair of andere verzekeraars waar die bedrijven een inkomensverzekering hebben. Met name de grotere bedrijven komen rechtstreeks bij ons. Het gaat bij al die organisaties om begeleiding bij ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid.” Wat leveren jullie deze klanten? “Het is voor een werkgever lastig om koers te houden en steeds slim en snel de juiste beslissingen te nemen. Vooral als je te maken krijgt met zieke medewerkers. Als werkgever moet je goed weten wat er allemaal speelt in de markt en op het gebied van wet- en regelgeving. Wij helpen de werkgever om telkens weer de stap vooruit te zetten. We bieden begeleiding bij (langdurig) verzuim en ondersteunen bij de re-integratie van medewerkers die lang ziek zijn geweest. Hierbij hoort ook het werk van de casemanager: de persoon die zorgt dat iedereen doet wat hij moet doen als er sprake is van ziekteverzuim. Met deze diensten zijn we een middelgrote arbodienst en staan we net in de top vijf van Nederland. Onze ambitie is dan ook om werkend Nederland vooruit te helpen.” Wat betekent dat helpen? “Op dit moment zijn onze activiteiten vooral curatief, dus op het moment dat iemand is uitgevallen. We willen veel meer de beweging maken naar preventief werken. Het is goed om iemand die ziek is, zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. Maar het is nog belangrijker om te kijken: hoe gaan we voorkomen dat iemand ziek wordt. Onze uitdaging is: hoe ga je een werkgever ervan overtuigen dat als hij nu investeert, hij kan voorkomen dat zijn medewerkers ziek worden.” Welke vorm hebben jullie diensten? “We ontwikkelen vooral diensten met een hoog digitaal gehalte. Die zijn namelijk schaalbaar. Dat wil zeggen dat je de dienst na één keer ontwikkelen aan grote groepen ter beschikking kan stellen. NN heeft op dit gebied veel expertise in huis en we werken dan ook veel samen met hun innovatiemedewerkers. Naast onze arbodienstverlening doen we ook loonkosten- en subsidiechecks. Dat betekent dat we voor bedrijven nagaan welke subsidieregelingen voor hen van toepassing zijn. En als we dan toch het personeelsbestand doorlopen kunnen we gelijk een analyse van de verzuimcijfers maken om te kijken wat het bedrijf kan doen om verzuim te voorkomen.”

Today’s accomplishments were yesterday’s impossibilities.”

Waarom ben jij op deze positie benoemd? “Ik had deze strategie als directeur Inkomen bij NN al bedacht, omdat een zakelijke inkomensverzekeraar zijn klanten met deze dienstverlening iets extra’s kan bieden. En na zes jaar op die plek was ik toe aan wat anders. Nu mag ik dus mijn eigen plan uitvoeren, wat een soort droom is.” Wat merken de medewerkers van HCS van NN? “Iedereen weet dat HCS een dochter van NN is en dat NN onze aandeelhouder is. De medewerkers vallen echter niet onder de NN CAO. We moeten onze eigen ondernemende omgeving creëren. Maar waar we expertise en contracten van NN kunnen gebruiken, zullen we dat zeker doen. Medewerkers van NN worden ook bij HCS gedetacheerd waar ze veel en snel kunnen leren.” Hoe was voor jou de overstap van een verzekeraar naar HCS? “Vanwege mijn ervaring bij Inkomen heb ik zeker affiniteit met en gevoel bij het werk van HCS. Wat ik bij Inkomen altijd al interessant vond, is de maatschappelijke positie die je als inkomensverzekeraar inneemt. Je werkt mee aan de arbeidsparticipatie in Nederland. En bij HCS is dat doel nog sterker. Die positie komt tot uiting in contacten met ministeries en de organisatie van arbodiensten.” HCS Services is het resultaat van een fusie en heeft recent nog een dienstverlener overgenomen. Hoe is het om zo’n fusieproces te leiden? “Bij NN had ik, ook na de komst van Delta Lloyd, de nodige ervaring met re-integratietrajecten. Maar door corona was het dubbel gecompliceerd om van al die organisaties een geheel te maken. Alle sessies en contacten online uitvoeren is best ingewikkeld. We hebben iedere maand een sessie met alle medewerkers, maar dat is toch afstandelijk. Gelukkig gaan we nu een periode in waar meer persoonlijk contact mogelijk is, waarbij nog wel speelt dat we op drie locaties zitten: Den Haag, Hilversum en Beuningen. Het gaat uiteindelijk om het gezamenlijke verhaal, waar zijn we met elkaar van”. (Jacqueline Alders)

HCS

HCS (ca 400 werknemers) noemt zich dé dienstverlener voor werkend Nederland, met diensten op het gebied van duurzame inzetbaarheid, verzuim, sociale zekerheid en opleiding & detachering. HCS – sinds 2019 onderdeel van NN Group – werkt volledig zelfstandig. Meer weten?

Fred Toussaint

Na zijn HEAO-MER-opleiding en militaire dienst ging Fred Toussaint in 1992 werken bij Nationale-Nederlanden. Hij had functies bij Schade, Leven en Sales. Meest recent werkte hij als directeur Inkomensverzekeringen.