Was Nationale-Nederlanden een busmaatschappij?

De verzekeraar De Nederlanden van 1845 had vanaf de jaren vijftig in steden als Rotterdam en Den Haag bijna het alleenrecht op reclame achterop stadsbussen. De gele borden met het blauwe logo naast de naam van de stedelijke busmaatschappij waren zo vertrouwd dat velen dachten dat De Nederlanden een busmaatschappij was. In de Historische Collectie van NN zijn vele foto’s van deze bijzondere reclamevorm te vinden.

De moderne massareclame kwam eind 19e eeuw tot ontwikkeling, niet alleen in dag- en weekbladen maar ook in het straatbeeld ging reclame domineren. Naast reclamezuilen werden ook gevels in dorpen en steden rijk versierd met reclameborden en affiches. Op huizen langs belangrijke verkeersaders – in het snelwegarme tijdperk – werd de voorbijganger ongemerkt geconfronteerd met vele reclame-uitingen. Ook NN-voorganger De Nederlanden van 1845 deed daar als verzekeraar aan mee. Er werd gebruik gemaakt van muurschilderingen, maar ook van houten en emaillen borden.


Busreclame

Reclame op rijdende voertuigen kwam in zwang door de Rotterdamsche Tramweg Maatschappij waar dit fenomeen vanaf 1879 als eerste op de paardentram werd toegepast. Later volgde de elektrische tram en na de oorlog werd ook op stadsbussen reclame gevoerd. De Nederlanden van 1845 beperkte zich tot busreclame en dan alleen op de achterzijde van de bus. Het formaat van het reclamebord was afhankelijk van de aanwezigheid van een achterdeur en de grootte van het embleem van de busmaatschappij. De borden waren eerst van hout en later emaillen.


Busmaatschappij

In Rotterdam was De Nederlanden het enige bedrijf die de plek op de achterzijde van de stadsbussen sierde. Hierdoor dachten vele Rotterdammers dat De Nederlanden van 1845 een busmaatschappij was. Dat was natuurlijk niet echt de bedoeling, maar het reclamebeleid veranderde hierdoor niet. Ook in andere steden werd deze busreclame gevoerd. Er zijn voorbeelden van bussen in Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Groningen. Na de fusie in 1963 die leidde tot Nationale-Nederlanden ging deze reclamevorm door met het nieuwe logo, het emaillen bord werd vervangen door een sticker.

Einde van een tijdperk

Helaas is er nauwelijks archiefmateriaal bewaard gebleven waardoor we de keuze voor deze bijzondere reclamevoering niet kunnen duiden. Wel is het einde van deze reclamevorm in de jaren ’90 beschreven in het personeelsblad 2N. Volgens de reclameafdeling was de populariteit van busreclame enorm gegroeid. Ook anderen hadden de achterzijde van de bus ontdekt. Daarmee was de prijs enorm gestegen, na veertig jaar kwam er zo een einde aan de busreclame van de verzekeraar/busmaatschappij…

Op de website van rovm-digitaal.nl [https://www.rovm-digitaal.nl/reclame/busreclame-nationale-nederlanden/] is een speciale rubriek met foto’s van bussen met reclame van De Nederlanden en Nationale-Nederlanden gemaakt.

Op de website www.archieven.nl kunt u online het personeelsblad 2N doorzoeken.

[https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=374&miadt=1070&milang=nl&miview=ldt]

Meer informatie? Mail naar history@nn-group.com.

(Ingrid M. Elferink, bedrijfshistorisch archief, bedrijfshistorie@nn.nl)