Kerstreclame van toen: veiligheid voor alles
De feestdagen zijn weer in aantocht. Reden voor veel bedrijven om alles uit de kast te halen voor mooie reclamecampagnes. Met name de supermarkten pakken tegenwoordig aardig uit! Ook in het verleden zien we dat voor eten en drinken speciale kerstreclame werd gemaakt. Hoe zat het met de verzekeraars?
Rond 1930 had de Nationale-Levensverzekering-Bank een folder met een mooi winterbeeld van Rie Cramer. Deze werd in december uitgegeven met de tekst: "Met St.Nicolaas of Kerstfeest maakt Gij uw kinderen gelukkig door aardige verrassingen. Behoedt hen voor latere onaangename verrassingen door tijdige voorziening in de kosten van studie en opvoeding (…) door het sluiten van een verzekering bij de Nationale." Ook De Nederlanden van 1845 had een affiche rond de kerstdagen; een gezin bij een brandende kerstboom. De vader probeert de brand te doven en het huilende zoontje kan nog net zijn cadeau redden. De boodschap: "Waakt voor brand". De Zeven Provinciën heeft begin jaren ’80 enkele affiches voor de feestdagen, met kerstbomen, vuurwerk en de slogan "Veilige feestdagen is pas feest".
Ook is er een "Oliebollenpolis", een ludieke actie "Gratis aangeboden via uw assurantieadviseur". Een verzekering voor ‘het geval er iets mis zou gaan in de keuken en u die heerlijke oliebollen wel kunt vergeten’. Dan wachtte er een blikje echte Haagse Hopjes! De polis was houdbaar tot 6 januari 1984.
De boodschap was duidelijk, veiligheid voor alles! Fijne feestdagen!
Meer informatie over de geschiedenis van NN of heeft u iets te schenken? Mail naar ingrid.elferink@nn-group.com.
(Ingrid Elferink, Specialist History NN Group)