Ad van Tiggelen (alias Adria Stone).
Project 1
Lorem ipsum dolor sit amet
Nu eens geen boottocht of pensioeninformatie, maar aandacht voor literaire teksten en schrijvers met NN-roots. Ad van Tiggelen – alias Adrian Storm – en Hasko van Dalen vertelden een twintigtal belangstellende leden over hun schrijverservaring op een bijeenkomst van rayon West.
Op 4 juni werd een regionale bijeenkomst georganiseerd in Strandrestaurant Werelds aan de boulevard van Scheveningen. Er waren twee auteurs uitgenodigd, die net als ons banden hebben met Nationale Nederlanden. Daarmee weken we af van onderwerpen zoals pensioenen en testamenten en speelden we in op de bredere behoefte van onze doelgroep. De weersomstandigheden waren aangenaam, zodat het ook op het terras goed toeven was.
Fantasy-auteur Stone
Als je wilt gaan schrijven, dan kost dat tijd waardoor je keuzes moet maken. En het vergt een fors doorzettingsvermogen als je boeken wilt laten uitgeven, zo leerden we tijdens deze bijeenkomst Ad van Tiggelen, alias Adrian Stone, is pas op 48-jarige leeftijd gaan schrijven. In eerste instantie naast een functie als beleggingsstrateeg waarvoor hij de hele wereld over reisde. Uiteindelijk heeft hij zich volledig overgegeven aan zijn passie. Hij heeft er anderhalf jaar over gedaan om de eerste 1000 exemplaren van zijn eerste boek ‘Profeet van de Duivel’ te verkopen. Via een Bruna schrijfwedstrijd, het bezoeken van beurzen en recensies in bladen heeft hij naam gemaakt. Dat resulteerde in de interesse van een grote uitgever: Luitingh-Sijthoff. Hij heeft zich ontwikkeld tot de populairste Nederlandse fantasy-auteur. Ondanks meer dan 100.000 lezers sinds 2006 is het voor Nederlandse auteurs moeilijk om daarvan te kunnen leven.
Detectivegenre Van Dalen
Hasko van Dalen heeft zich op het detectivegenre gestort. Hij was gewend om te schrijven voor personeelsbladen, Feyenoord en het Ministerie van Sociale Zaken, zoals hij nu ook ons ledenblad gaat coördineren. Om te herstellen van een koolmonoxidevergiftiging heeft hij een periode in Wenen gewoond. En daar is waar zijn verhalen zich afspelen. Hij vond in 2020 een concept van hem in een oude doos en besloot dat te herschrijven en uit te geven: ‘Het bedrog met de Amethyst’. Bij meerdere uitgevers werd zijn pennenvrucht geweigerd. Hij heeft het boek laten redigeren op eigen kosten. Het wordt uitgegeven door Palmslag. Dat kwam de kwaliteit ten goede. Inmiddels heeft hij zijn trilogie voltooid met Otto Klein in de hoofdrol. Hij heeft zijn echtgenote beloofd een periode rust te nemen gezien de tijd en inspanningen die het schrijven kosten.
Ad van Tiggelen (alias Adria Stone).
Lorem ipsum dolor sit amet
Een twintigtal belangstellenden.
Lorem ipsum dolor sit amet
Hasko van Dalen.
Lorem ipsum dolor sit amet
Creatief proces
“Hoe schrijf je een boek?” was een van de vragen. Er zijn twee soorten auteurs: degenen die het plot vooraf volledig uitwerken en anderen die alleen het begin en het einde weten en zich vervolgens door het verhaal laten leiden. Organisch schrijven heet dat. Ad is daar een voorbeeld van. Het boek is een beetje je kindje als gevolg van een creatief proces. En dan is het lastig als een redactie hard oordeelt, hele hoofdstukken schrapt en er diverse versies herschreven dienen te worden. Of als een boek wordt geweigerd. Vele auteurs lukt het niet om het niveau van het eerste boek vast te houden.
Het schrijven van boeken kent trends: van ethische fantasy naar draken naar romantiek. Jonge vrouwen zijn daarvan de belangrijkste doelgroep. De laatste trend houdt verband met artificial intelligence, waarbij men de markt wil overspoelen met boeken. Voor Hasko zat het niet mee: in Nederland is er weinig interesse voor een detective in Wenen. Terwijl in Wenen al voldoende lokale Baantjers publiceren. Daarom heeft vertalen in het Duits voor hem geen zin. Hij verkoopt een deel van zijn boeken via een Nederlandse organisatie die fietstochten in Wenen organiseert.
E-boeken (om digitaal te lezen op een e-reader) hebben niet de impact gehad die werd verwacht. Veel mensen houden van de geur van papier. Daarentegen zijn audioverhalen sterk in opkomst. Zowel Ad als Hasko hebben diverse luisterboeken gepubliceerd via Storytel. Die van Ad zijn zelfs in de bibliotheken te vinden en zijn ingesproken door bekende acteurs. Dat is voor een schrijver een lucratieve ontwikkeling.
(Kees Bruin)