NN BELANG MarcelBouwman BEWERKT NN INHOUD MarcelBouwman NN INHOUD MarcelBouwman
UW BELANG SEB

Marcel Bouwman:
“Wij zouden het liefst in een zo vroeg mogelijk stadium betrokken willen worden, nog voordat er problemen zijn.”

Commissie Sociaal Economische Belangen

Welzijnsfonds voor NN’ers: voor als het financieel flink tegenzit

Al lang geleden vond NN als werkgever dat er aandacht en steun moest zijn voor medewerkers en voormalig medewerkers van NN die het financieel even niet redden. Ongeveer 20 à 25 (oud) collega's krijgen jaarlijks ondersteuning van de stichting die NN in september 2011 daartoe in het leven riep: de Stichting Welzijnsfonds NN Groep. Onze commissie Sociaal Economische Belangen, die opkomt voor de financiële belangen van de VO-NN-leden, vindt het belangrijk dat alle leden op de hoogte zijn van deze stichting. Daarom gingen we eens praten met voorzitter Marcel Bouwman.

De Stichting Welzijnsfonds NN is een klein maar belangrijk clubje dat maandelijks bijeenkomt. Naast voorzitter Marcel Bouwman is er een secretaris, penningmeester en een bestuurslid voor de communicatie. Verder is er altijd iemand van de HR-afdeling van NN bij de maandelijkse vergaderingen die de identiteit kent van de aanvrager van financiële ondersteuning. De vijfde persoon aan de bestuurstafel is een externe partij die de feitelijke hulpverlening verzorgt en waar nodig huisbezoeken doet en zijn bevindingen en adviezen deelt met het bestuur.

Dus jij weet nooit om wie het gaat bij de aanvraag voor hulp?
Marcel Bouwman, ex-politiemedewerker, werkzaam op de antifraude-afdeling, nu drie jaar voorzitter: “Inderdaad. Alleen de HR-vertegenwoordiger en de externe hulpverlener weten dat. Het kan immers gaan om iemand die we als collega kennen. Dat moeten we voorkomen. We streven naar maximale discretie.”

Wat is jullie stichtingsdoel?
Marcel: “Ooit ontstond de wens bij de werkgever om medewerkers die dat nodig hadden, financieel te ondersteunen. We willen medewerkers die in de financiële problemen zijn gekomen ondersteunen bij het eruit komen en willen ze graag helpen bij het voorkomen van herhaling.”

Wat voor hulp kunnen jullie bieden?
“Er kan sprake zijn van acute hulp bij dreigende uithuiszetting of het afsluiten van gas, water of licht. Het kan ook zijn dat er nog geen acute financiële problemen zijn, maar dat deze wel dreigen als er niets in de situatie verandert. In dat geval zou preventieve hulp, zoals het op orde brengen van de financiële huishouding, een renteloze lening of gift een optie zijn. Via GRIP kan budgetbegeleiding of budgetbeheer worden aangeboden. Via het Welzijnsfonds bestaat de mogelijkheid een rentedragende of renteloze lening te krijgen. Uiteraard is ook een combinatie van deze verschillende vormen van hulpverlening mogelijk. De belangrijkste vorm van hulpverlening is budgetcoaching. We zorgen er eerst voor dat iemand weer overzicht heeft over zijn financiën en inzicht krijgt in en adviezen over zijn in- en uitgaven. Daarnaast kunnen wij ook financiële hulp bieden in de vorm van een gift of lening. Mocht er een onderliggend probleem zijn, zoals bijvoorbeeld een verslaving, dan vragen wij de hulpvrager om te helpen en de (oud)collega te begeleiden naar hulpverlening voor dit probleem.”

Wat is daarbij het lastigste?
“Dat medewerkers niet snel naar de werkgever stappen met hun probleem. Pas als ze ten einde raad zijn, kloppen ze aan bij de werkgever. Wij zouden liever in een vroeg, zo vroeg mogelijk zelfs, stadium betrokken willen worden, nog voordat er problemen zijn.”

Wat doen jullie daarvoor?
“Door het ze gemakkelijk te maken én door anoniem te werken. Als we een casus beoordelen, zien we als bestuurders geen namen. Alleen de situatie van de aanvraag wordt besproken in het bestuur, nooit om wie het gaat. Alleen iemand van NN, de HR-medewerker, heeft rechtstreeks contact met de aanvrager en dat is de enige collega. Je leidinggevende wordt dus niet zonder jouw toestemming over je aanvraag geïnformeerd. Bij een hulpvraag volgt vaak ook een huisbezoek, dat wordt door een externe hulpverleningsinstantie gedaan. We kunnen als bestuur wel eens aanvullende vragen stellen of nadere informatie opvragen om de hulpvraag goed te kunnen beoordelen. Dat gaat dan ook anoniem via de HR-collega of de externe hulpverlener.”

Wat voor casussen krijgen jullie zoal?
“In het afgelopen jaar waren het er zo'n 22 en daar komen naar verwachting dit jaar nog wel een paar bij, zodat we uitkomen op 25 gevallen, schat ik. Er waren vijf aanvragen die we niet in behandeling hebben genomen, die hadden andere mogelijkheden en hen hoefden wij dus niet te helpen. Vaak zijn mensen ongewild in de problemen gekomen: het verlies van een partner, arbeidsomstandigheden, van alles waardoor de mogelijkheden om de zaakjes financieel op de rit houden te moeilijk bleken. Ook verslaving, ziekte, stijgende kosten om aan de verplichtingen te voldoen, komen voor. Wie zijn zaken niet op orde kan houden, krijgt budgetcoaching. Vaak ontstaan problemen doordat iemand te veel heeft uitgegeven of gewoon geen overzicht meer heeft. Dat doen we het liefst met coaching, soms kan een eenmalige gift voldoende zijn of een kleine renteloze lening die moet worden afgelost. Maar altijd is dit gekoppeld aan budgetcoaching. Deze budgetcoaches betalen wij, we huren ze in en wij blijven betrokken bij de coaching totdat hulpverlening niet meer nodig is.”

Waar komt het geld vandaan?
“De inkomsten van de stichting komen via leden en de werkgever. Iedere medewerker van NN kan maandelijks via zijn salaris een bijdrage doen. Dit zijn meestal kleine bedragen tot ca. vijf euro. NN verdubbelt de inleg jaarlijks. Tijdens de energiecrisis stelde NN zelf iets extra’s beschikbaar. De hulpverlening per persoon en de budgetcoach vormen het grootste deel van onze uitgaven. Onze giften zijn fiscaal gemaximeerd tot een paar duizend euro. De (renteloze) leningen verschillen van vijf- tot vijftigduizend euro. Meeste leningen zitten tussen de vijf- en tienduizend euro. De leningen worden maandelijks afgelost. Hiervoor wordt een overeenkomst opgesteld. Bij medewerkers die nog in dienst zijn van NN gaat dit dan automatisch via het salaris.”

Is er, naast mensen helpen, nog meer waarop jullie je richten?
“Momenteel willen we onze bekendheid vergroten onder nieuwe en bestaande NN'ers en oud-NN'ers, waaronder dus de leden van VO-NN. Wij vinden het vooral belangrijk dat mensen ons in een vroeger stadium om hulp gaan vragen. Hoe eerder, hoe beter. Dat doen we door het management en medewerkers bewuster te maken van ons fonds. Als die al in een vroeg stadium zeggen ‘Hé. ga daar eens praten’, dan kan dat positief uitwerken. Soms ook via vertrouwenspersonen, maar die zitten ook binnen de NN-organisatie. Het tijdig vinden van hulpvragers blijft dus een uitdaging. Vaak kloppen ze pas bij de werkgever aan als er echt geen andere uitweg meer is. En dat is best jammer."

Waar moet iemand zich melden die jullie hulp wil?
“Oud-medewerkers kunnen een e-mail sturen naar: welzijnsfonds@nn-group.com. Zoals al vermeld, heeft alleen de HR-medewerker toegang tot deze e-mail. Hij zal contact opnemen.”
(Ewald Wagenaar)