"Eén of twee oud-collega's van het lidmaatschap overtuigen"

Dick van Gijzen (links) over de actie 'Leden werven leden'

Dick van Gijzen (..) is met veel plezier actief binnen onze vereniging en lid van de commissie ledenwerving en -binding. Hij is medebedenker van de op 1 januari gestarte actie “Leden werven leden”. "Ieder VO-NN-lid kent wel één of twee oud-collega's om van het lidmaatschap te overtuigen", zegt hij.

“Ik ben in 1979 bij NN begonnen als junior programmeur in de IT. In de daarop volgende 28 jaar heb ik de gelegenheid gekregen om me bezig te houden met het continu verder ontwikkelen en verbeteren van NN organisaties in binnen- en buitenland. Uiteindelijk ben ik hoofd Systeemontwikkeling van NN en lid van het directieteam geworden. Na een detachering naar ING Insurance in België besloot ik om in België te blijven, nadat ING een belangrijk deel van haar verzekeringsactiviteiten daar besloot te verkopen. In die 28 jaar heb ik ‘oranje bloed’ ontwikkeld. Met name de periode tot de eeuwwisseling is voor mij een prachtige en leerrijke tijd gebleken. Echter, na vijftien jaar in België verwaterde de band helaas. Totdat ik op enig moment Hans Kadiks ontmoette. Ik kende hem nog uit Italië. Hij vroeg mij om bij VO-NN te komen. Ik weet nog hoe ik reageerde: 'VO-NN, wat is dat?'. De rest moge duidelijk zijn. Na in 2018 eerst een nieuwjaarsreceptie bezocht te hebben, waar ik vele oud-collega’s trof, besloot ik lid te worden en actief iets binnen VO-NN te gaan doen. Het oranje bloed ging weer stromen!” Waarom zijn nieuwe leden belangrijk? “Ook voor de VO-NN als serieuze gesprekspartner van andere partijen geldt: “Massa telt”. De VO-NN is belangenbehartiger bij de pensioenfondsen. Zowel voor gepensioneerden als voor medewerkers die NN verlaten hebben, maar voor wie het pensioen nog niet is ingegaan. Dit geldt ook voor de organisaties, zoals verzekeringsmaatschappijen/zorgverzekeraars, waar we kortingen voor onze leden mee afspreken. En als je met een excursie of evenement meedoet, wil je natuurlijk zoveel mogelijk oud-collega’s tegenkomen.” Hoe bereiken we potentiële leden? “Het blijkt dat veel voormalige NN'ers niet weten dat de VO-NN bestaat, al krijgen sinds een tijd vertrekkende medewerkers wel een folder van onze vereniging mee. Wellicht valt die niet op bij alle informatie of hebben collega’s die met pensioen gaan of om een andere reden NN (moeten) verlaten iets anders aan hun hoofd. Vanwege de privacywetgeving kunnen we de adressenbestanden van de pensioenfondsen niet gebruiken om oud-collega’s rechtstreeks te benaderen. En ledenwerving gaat nu eenmaal het beste als je iemand persoonlijk benadert.” Hoe kwamen jullie op “Leden werven leden”? “Zoals gezegd: een persoonlijke benadering werkt het beste. En ieder VO-NN lid kent wel een of meer oud-collega’s die hij of zij van het nut van het lidmaatschap kan overtuigen."

Medebedenker van de actie 'Leden werven leden' Dick van Gijzen: "...minimaal 100 nieuwe leden."

Waarom een beloning voor wervers? “De beste beloning is natuurlijk dat we een grote en gezonde vereniging zijn en blijven. Omdat dat een tikje abstract is, hebben we ook een direct voordeel ingebouwd in de vorm van keuzecadeaubonnen, zodat iedereen zelf iets kan kiezen waar hij of zij echt iets aan heeft.” Kan zo’n actie niet een hoop geld kosten? “Kijk eens naar wat andere vormen van werving kosten, zoals folders drukken en mailings versturen. Daarbij weet je op voorhand niet wat het oplevert. De charme van de opzet zit in het woord ‘kan’. De kosten die de vereniging maakt, lopen gelijk met de opbrengst. Hoe meer nieuwe leden, hoe hoger de kosten maar ook hoe hoger de opbrengsten. Want de nieuwe leden gaan uiteindelijk contributie betalen, dus dat komt allemaal goed.” Heb je zelf al nieuwe leden geworven? “Op het moment dat dit interview wordt afgenomen, loopt de actie pas een paar weken. Helaas heb ik zelf nog geen leden geworven. Dit komt voornamelijk doordat het netwerk van de laatste vijftien jaar een Belgisch netwerk is. En helaas kunnen die geen lid worden. Neemt niet weg dat ik nu druk doende ben om LinkedIn wat beter onder de knie te krijgen om op die manier mijn oude netwerk weer nieuw leven in te blazen en daaruit nieuwe leden te werven. Want: 'Wat de boer niet kent lust hij niet'. Er blijken toch veel meer oud-medewerkers met oranje (of groen, of blauw) bloed rond te lopen die geen weet hebben van VO-NN dan we ons realiseren. En dus wat ze daarmee mislopen. Zelfs de oud-medewerkers die vinden dat hun bloed nog gewoon rood is zouden er verstandig aan doen te overwegen lid te worden. Al is het maar om de pensioenbelangen, de kortingen op de verzekeringspremies (26% op de aanvullende zorg!) of de interessante digitale sessies. Die 21 euro jaarpremie heeft zich zo terugbetaald.” Tot slot: wat verwacht jij van de actie? “Ik zie vooral uit naar het vliegwieleffect. De nieuwe leden hebben immers ook weer contacten met oud-collega’s die nog geen lid zijn. En iedereen die lid wordt, kan vanaf dag één meedoen met de actie. Dus eigenlijk wil ik een andere naam gebruiken: Wervers werven wervers! Daarbij ben ik tevreden als we minimaal 100 nieuwe leden kunnen vinden. Nu, na twee weken, zijn dat er al dertien! Ik hoop dus dat, zeker wanneer de nieuwe leden ook actief gaan werven, dit getal ver overschreden gaat worden. Veel succes allemaal!” (Jacqueline Alders)

Cadeaupunten verdienen met 'Leden werven leden'

Leden werven, daarover gaat de actie 'Leden werven leden' dit jaar. In het kort: werf een nieuw lid en verdien cadeaupunten voor cadeaubonnen van €20 per stuk. Hoe meer leden, hoe meer bonnen. Op onze site is naast informatie over de actie, ook te zien wie al leden heeft geworven én hoeveel. En handig om te weten: nieuwe leden betalen het eerste jaar géén contributie.