“Leukste plekjes vind je als je even off-road gaat”
Dolf Santbulte is drie maanden per jaar onderweg in zijn camper
Dolf is samen met Els net terug uit Schotland en Ierland met de camper;zes weken hebben ze er mooi weer gehad. Voor het kamperen heeft hij straks nóg meer tijd: VO-NN-secretaris Dolf Santbulte heeft na zeven jaar zijn taken overgedragen aan Paul de Widt. Laten we eens kijken naar zijn jongensspeelgoed...
“We doen twee grote reizen met onze camper per jaar. Eentje van acht weken en eentje van vier à zes weken”, aldus Dolf (70). “Links rijden heb ik wel vaker gedaan. Maar het blijft een raar gezicht als een hond op de bijrijdersstoel van de tegemoetkomende auto zit, dan lijkt het net of hij stuurt.” Dolf en Els (63) gaan graag wandelen of fietsen in de natuur. De natuur in kunnen trekken met een eigen camper, is een droom die in vervulling ging. Zes wielen Ver voor zijn pensionering zes jaar geleden, bedacht Dolf dat hij een camper wilde die helemaal naar zijn wensen gebouwd zou zijn. Dolf: “Het moest mijn eigen pensioencadeautje worden. De eisen waren dat we er drie maanden per jaar in moesten kunnen wonen, een tweede huis. Met een aparte douche, een extra grote watertank en zonnepanelen. We wilden hem in twee of drie jaar laten bouwen. We zochten een fourwheeldrive-chassis en een cabine er los bij. Tot we ineens tegen een off-the-road 6-wheeldrive Mercedes Sprinter met laadbak aanliepen. Kom je zelden tegen, ja, dat was toeval. Nu hebben we een camper met zes wielen. Het was een showmodel dat nog nooit gebruikt was. Voor een nieuwe was de wachtlijst drie tot vier jaar, afhankelijk van de wensen. Ook tweedehands sprinters zijn best wel gewild.” Modder In het ongerepte IJsland kwamen de bijzondere off-road eigenschappen goed van pas. Met de veerboot vanaf Denemarken en via de Faeröer Eilanden naar het eiland. De rondweg over IJsland is toch nog 1500 km. Dolf: “We konden er nog wildkamperen. We zochten steeds plekjes buiten de campings. Maar dat mag daar niet meer. We reden door het binnenland, gingen riviertjes oversteken, overnachten op prachtige plekken. Je vindt de leukste plekjes als je even off-road gaat. Wij komen altijd wel weer uit de modder.” Waar zijn Dolf en Els geweest intussen? “Schotland, Ierland en IJsland dus. Oost-Europa en Noord-West Spanje. In Scandinavië zijn we de bossen in gegaan.” Op maat gemaakt En stroom en energie, hoe doen ze dat? Dolf: “We hebben zonnepanelen en lithium-ion baterijen. We zijn helemaal selfsupporting. Ze laden op in de zon en tijdens het rijden. We doen zo'n vier à vijf dagen op één lading. We koken elektrisch, inductie. We hebben geen gasfles. Dat scheelt ruimte en het steeds moeten vullen en controleren. Ook vinden we het veiliger. Verder is er een airco. We hebben een grote opslagcapaciteit door de extra grote batterijen. Alles is op maat gemaakt.” Dolf was al langer bezig met jeeps en campers, meestal huurde hij ze. Dolf: “Het wandelen in de natuur zorgt steeds weer voor het besef 'Wat mooi dat ik dat mag zien!' Wat zijn er toch veel mooie gebieden in de wereld. We genieten ervan. Toen ik werkte, maakten we ook al langere tochten. Met onze zoon erbij, hij ging altijd mee. Hij heeft een jeep gekocht en maakt daar nu zelf tochten mee en heeft een huisje in de Eifel.
Dolf Santbulte: “De natuur in kunnen trekken met een eigen camper, is een droom die in vervulling ging.”
Plussen en minnen Je zat sinds 2016 in het bestuur. Wat zijn, terugkijkend, de plussen en minnen? Dolf: “Plus: de vele contacten die we hebben met oud-collega’s en dat we voor VO-NN een nieuw bestuur hebben opgezet. Dat het goed gaat met de ledenraad. We volgen de pensioenen goed, we hebben een topmagazine, de website is steeds beter en er zijn veel activiteiten.” Minpunten? “Corona natuurlijk. En helaas is het niet echt gelukt om het dalende ledenaantal te stoppen. Niet echt makkelijker geworden door de privacywet. Maar hoe ingewikkeld kan het zijn dat ieder lid een nieuwe aanbrengt? Die actie heeft goed opgeleverd. Toch is het te weinig om de dalende trend te stoppen. Het nieuwe bestuur moet er iets voor verzinnen.” Pensioenverandering Dolf: “We hebben een goed pensioen. Gedacht wordt soms ‘het kan alleen maar minder worden”. Die mogelijkheid is er inderdaad, opletten dus. De indexatie van max 3% is nu te weinig. Het nieuwe pensioenstelsel kan de kloof van die 3% opheffen. Het zou mooi zijn als we inhaal-indexatie over het verleden zouden kunnen krijgen.” Andere uitdagingen? “Zorgen voor voldoende vrijwilligers voor de ledenraad en de commissies. We draaien toch op vrijwilligers. Het is altijd moeilijk mensen te vinden, iets wat alle verenigingen herkennen. En wat ga je dan doen als je tijd over hebt? Dolf: “Nu hoef ik de vakanties niet meer om de ledenraadsvergaderingen heen te plannen. Ik ga meer doen wat ik al doe: reizen, wandelen, fietsen, spelletjes spelen en naar het huisje in de Eifel. Niet meer besturen. En wat meer motorrijden. Op een KTM 790 cc Adventure. Die motor is de meest off-road-achtige van de wegmotoren. Samen met mijn zoon rijden.” (Ewald Wagenaar)
Dolf Santbulte (70)
Is samen met Els (63) en samen hebben ze een volwassen zoon. Dolf begon bij NN in 1980,stapte over naar de buitendienst, vervulde daarna marketingfuncties op het hoofdkantoor, ging voor vijf jaar naar ING Groep en toen weer naar NN voor organisatie- en strategiefuncties. Zijn laatste twaalf jaar zat hij bij het Verbond van Verzekeraars, een belangenbehartigingsclub. En toen was de camper klaar.
Dolf is samen met Els net terug uit Schotland en Ierland met de camper;zes weken hebben ze er mooi weer gehad. Voor het kamperen heeft hij straks nóg meer tijd: VO-NN-secretaris Dolf Santbulte heeft na zeven jaar zijn taken overgedragen aan Paul de Widt. Laten we eens kijken naar zijn jongensspeelgoed...
“We doen twee grote reizen met onze camper per jaar. Eentje van acht weken en eentje van vier à zes weken”, aldus Dolf (70). “Links rijden heb ik wel vaker gedaan. Maar het blijft een raar gezicht als een hond op de bijrijdersstoel van de tegemoetkomende auto zit, dan lijkt het net of hij stuurt.” Dolf en Els (63) gaan graag wandelen of fietsen in de natuur. De natuur in kunnen trekken met een eigen camper, is een droom die in vervulling ging. Zes wielen Ver voor zijn pensionering zes jaar geleden, bedacht Dolf dat hij een camper wilde die helemaal naar zijn wensen gebouwd zou zijn. Dolf: “Het moest mijn eigen pensioencadeautje worden. De eisen waren dat we er drie maanden per jaar in moesten kunnen wonen, een tweede huis. Met een aparte douche, een extra grote watertank en zonnepanelen. We wilden hem in twee of drie jaar laten bouwen. We zochten een fourwheeldrive-chassis en een cabine er los bij. Tot we ineens tegen een off-the-road 6-wheeldrive Mercedes Sprinter met laadbak aanliepen. Kom je zelden tegen, ja, dat was toeval. Nu hebben we een camper met zes wielen. Het was een showmodel dat nog nooit gebruikt was. Voor een nieuwe was de wachtlijst drie tot vier jaar, afhankelijk van de wensen. Ook tweedehands sprinters zijn best wel gewild.” Modder In het ongerepte IJsland kwamen de bijzondere off-road eigenschappen goed van pas. Met de veerboot vanaf Denemarken en via de Faeröer Eilanden naar het eiland. De rondweg over IJsland is toch nog 1500 km. Dolf: “We konden er nog wildkamperen. We zochten steeds plekjes buiten de campings. Maar dat mag daar niet meer. We reden door het binnenland, gingen riviertjes oversteken, overnachten op prachtige plekken. Je vindt de leukste plekjes als je even off-road gaat. Wij komen altijd wel weer uit de modder.” Waar zijn Dolf en Els geweest intussen? “Schotland, Ierland en IJsland dus. Oost-Europa en Noord-West Spanje. In Scandinavië zijn we de bossen in gegaan.” Op maat gemaakt En stroom en energie, hoe doen ze dat? Dolf: “We hebben zonnepanelen en lithium-ion baterijen. We zijn helemaal selfsupporting. Ze laden op in de zon en tijdens het rijden. We doen zo'n vier à vijf dagen op één lading. We koken elektrisch, inductie. We hebben geen gasfles. Dat scheelt ruimte en het steeds moeten vullen en controleren. Ook vinden we het veiliger. Verder is er een airco. We hebben een grote opslagcapaciteit door de extra grote batterijen. Alles is op maat gemaakt.” Dolf was al langer bezig met jeeps en campers, meestal huurde hij ze. Dolf: “Het wandelen in de natuur zorgt steeds weer voor het besef 'Wat mooi dat ik dat mag zien!' Wat zijn er toch veel mooie gebieden in de wereld. We genieten ervan. Toen ik werkte, maakten we ook al langere tochten. Met onze zoon erbij, hij ging altijd mee. Hij heeft een jeep gekocht en maakt daar nu zelf tochten mee en heeft een huisje in de Eifel.
Dolf Santbulte: “De natuur in kunnen trekken met een eigen camper, is een droom die in vervulling ging.”
Plussen en minnen Je zat sinds 2016 in het bestuur. Wat zijn, terugkijkend, de plussen en minnen? Dolf: “Plus: de vele contacten die we hebben met oud-collega’s en dat we voor VO-NN een nieuw bestuur hebben opgezet. Dat het goed gaat met de ledenraad. We volgen de pensioenen goed, we hebben een topmagazine, de website is steeds beter en er zijn veel activiteiten.” Minpunten? “Corona natuurlijk. En helaas is het niet echt gelukt om het dalende ledenaantal te stoppen. Niet echt makkelijker geworden door de privacywet. Maar hoe ingewikkeld kan het zijn dat ieder lid een nieuwe aanbrengt? Die actie heeft goed opgeleverd. Toch is het te weinig om de dalende trend te stoppen. Het nieuwe bestuur moet er iets voor verzinnen.” Pensioenverandering Dolf: “We hebben een goed pensioen. Gedacht wordt soms ‘het kan alleen maar minder worden”. Die mogelijkheid is er inderdaad, opletten dus. De indexatie van max 3% is nu te weinig. Het nieuwe pensioenstelsel kan de kloof van die 3% opheffen. Het zou mooi zijn als we inhaal-indexatie over het verleden zouden kunnen krijgen.” Andere uitdagingen? “Zorgen voor voldoende vrijwilligers voor de ledenraad en de commissies. We draaien toch op vrijwilligers. Het is altijd moeilijk mensen te vinden, iets wat alle verenigingen herkennen. En wat ga je dan doen als je tijd over hebt? Dolf: “Nu hoef ik de vakanties niet meer om de ledenraadsvergaderingen heen te plannen. Ik ga meer doen wat ik al doe: reizen, wandelen, fietsen, spelletjes spelen en naar het huisje in de Eifel. Niet meer besturen. En wat meer motorrijden. Op een KTM 790 cc Adventure. Die motor is de meest off-road-achtige van de wegmotoren. Samen met mijn zoon rijden.” (Ewald Wagenaar)
Dolf Santbulte (70)
Is samen met Els (63) en samen hebben ze een volwassen zoon. Dolf begon bij NN in 1980,stapte over naar de buitendienst, vervulde daarna marketingfuncties op het hoofdkantoor, ging voor vijf jaar naar ING Groep en toen weer naar NN voor organisatie- en strategiefuncties. Zijn laatste twaalf jaar zat hij bij het Verbond van Verzekeraars, een belangenbehartigingsclub. En toen was de camper klaar.